Ausztria:
Franz Lacknek érsek szerint a meleg párok megáldására ,,többé nem lehet nemet mondani.” A nyilatkozat megjelenésével kapcsolatban az osztrák püspöki konferencia elnöke azt mondta: ,,úgy gondolom, hogy az Egyház felismeri, hogy két azonos nemű ember kapcsolata nem nélkülözi tejesen az igazságot: megtalálható benne a szeretet, a hűség és a nehézségek megosztása is, melyeket hűségben élnek meg. Ezt is el kell ismerni.”
Belgium:
Johan Bonny, Antwerp püspöke, aki márciusban arra bíztatta a németországi szinódusi út résztvevőit, hogy fogadják el az azonos neműek megáldásáról szóló nyilatkozatot, üdvözölte a jelenlegi dokumentumot. ,,Segít, hogy előre lépjünk” – mondta a belga De Standaard újságnak.
Geert De Kerpel, a flamand püspökök szóvivője – aki már 2022-ben közzétett egy írást az azonos neműek megáldásának támogatásáról – azt mondta a Het Nieuwsblad újságnak december 19-én, hogy ,,Ez egy jelentős áttörés, mert az Egyház legmagasabb testületétől jött és explicit kimondja, hogy az azonos nemű párokat meg lehet áldani.”
Kanada:
William McGrattan, a Kanadai Katolikus Püspöki Konferencia (CCCB) elnöke december 19-i nyilatkozatába a következőt írta: „Míg a Fiducia supplicans kifejezetten megerősíti az Egyház hagyományos házasságfelfogását, lehetővé teszi a lelkipásztorok számára, hogy megáldják azokat az embereket, akik önként kérik az áldást, és isteni segítséget kérnek, hogy Isten akaratához hűségesen éljenek”. Majd hozzátette: „A nyilatkozat világossá teszi, hogy az ilyen áldásoknak magukra a személyekre kell irányulniuk, nem pedig a helyzetükre, spontán, nem pedig rituális vagy liturgikus módon kérhető.”
Horvátország:
Dražen Kutleša horvát érsek, a horvát püspöki konferencia elnöke egy december 19-i televíziós interjúban hangsúlyozta, hogy az áldás személyeknek szól: „A Hittani Dikasztérium hangsúlyozza, hogy ez nem értelmezhető rituáléként, azaz az Egyház számára elfogadható rítusként. Azt jelenti, hogy a személyt áldják meg, nem pedig az adott helyzetben élők állapotát”.
Dánia
Czesław Kozon püspök közleményében azt írta, hogy nem a nyilatkozat tartalmával van probléma, „hanem azzal, ahogyan azt majd fogadják és értelmezik”.
„Ahhoz, hogy a hitoktatási nyilatkozatnak megfelelő hatása legyen, és ne okozzon zavart és polarizációt, fontos, hogy a megfelelő értelemben olvassák és értsék, ami nem más, mint a hagyományos katolikus tanítás és erkölcs megerősítése, hogy segítse az embereket az útjukon, hogy meglássák az igazságot és annak értelmét, de az útjuk során jelenléttel és gondoskodással kísérje és támogassa őket ebben a folyamatban” – írta a koppenhágai püspök.
Anglia
A londoni LMBT+ katolikusok westminsteri csoportja elmondta, hogy nagy örömmel fogadta „ezt a barátságos karácsonyi ajándékot a Hittani Dikasztériumtól és Ferenc pápától”.
„Ez hatalmas előrelépés mindazok elismerésében és elfogadásában, akik áldást kérnek szeretetteljes és elkötelezett kapcsolataikra” – kommentálta a közlemény.
A Brit Katolikus Papok Testvérisége az X-en azt írta, hogy a Szentírás a homoszexuális aktusokat súlyos bűnnek mutatja be, a hagyomány pedig mindig úgy tartotta, hogy a homoszexuális aktusok alapvetően rendezetlenek. Szembemennek a természettörvénnyel és nem adnak lehetőséget az élet ajándékára, így semmilyen körülmények között nem hagyhatók jóvá.
Franciaország
Hervé Giraud érsek szerint a nyilatkozatot Ferenc pápa 2016-os Amoris laetitia című apostoli buzdítása fényében kell olvasni, amely ,,már megerősítette azt a gondolatot, hogy amikor egy kapcsolat látható stabilitást ér el, ott lehetőség támad arra, hogy azt az egyház kísérje”.
„Eddig az egyházban a vita azok között folyt, akik azt mondják, hogy a személyt meg lehet áldani, de a párt nem, és az ellenzőik között. Ezzel a feljegyzéssel a pápa tovább megy: azt kéri, hogy vegyük figyelembe az emberek helyzetét, hogy jobb keresztény életre ösztönözzük őket” – mondta Sens-Auxerre érseke a La Croix-nak.
Giraud szerint a dokumentum valószínűleg vegyes fogadtatásra talál: „Egyesek üdvözölni fogják, mint első lépést, míg mások – akik például a polgári házasságok megáldására szólítottak fel – úgy fogják érezni, hogy nem enged eleget” – mondta.
Németország
Georg Bätzing püspök, a német püspöki konferencia elnöke hálás volt a nyilatkozat „lelkipásztori perspektívájáért”.
„A Fiducia supplicans olyan, a közelmúltban megjelenő kérdéseket feszeget, melyek az áldást és az arra jelentkező igényt, annak lelkipásztori perspektíváját mutatják be egy teológiailag visszafogott és nyugodt nyelven” – mondta a püspök egy december 18-i nyilatkozatában.
„A nyilatkozat felelősségteljesen alkalmazza a teológiai kategóriákat és fogalmakat. Világos vonalat húz az egyház tanításához való rendíthetetlen hűség és az emberekhez közel lenni akaró egyházi gyakorlat lelkipásztori követelményei között. Olyan lelkipásztori cselekvési teret ír le, amely a felelős egyházi gyakorlatot szemlélteti.” – nyilatkozta Irme Stetter-Karp, a nagy befolyással bíró Német Katolikusok Központi Bizottságának (ZdK) elnöke, aki „boldog és meglepett” volt a dokumentum hírére.
Azokra a papokra és világi lelkipásztorokra utalva, akik Németországban már régóta áldják az azonos nemű párokat, azt mondta: „Kiderült, hogy a teológiai őszinteség és a hitérzék fontos mérföldkövek az egyház megváltoztatásához vezető úton. A tiltásoknak való puszta engedelmesség nem katolikus”.
Ghána
Matthew Kwasi Gyamfi püspök, a Ghánai Katolikus Püspöki Konferencia elnöke, az országában mindenhol olvasott Eyewitness News-nak adott interjújában kimondta, hogy a nyilatkozat félreértésekre adott okot.
„Valaki megkérdezte, hogy az azonos nemű párok is jöhetnek-e áldást kérni, mert a pápa azt mondta, hogy igen, ugyanúgy, mint ahogy bármely más katolikus is elmegy a paphoz áldásért vagy imáért” – nyilatkozta.
„Nem kérdezzük meg, hogy milyen bűnt követ el vagy tesz, de ha az illető egyszer áldást kér, akkor áldást adunk, és ez az alázat kifejezése. Az egyház az áldást úgy értelmezi, mint egy ajándékot, amit Isten ad az embereknek, hogy szentebbé váljanak”.
„Az emberek azt nem értik, hogy ha egy meleg pár elmegy a paphoz, hogy áldja meg őket, és a pápa erre igent mond, akkor az embereket áldja meg, nem pedig a kapcsolatot.”
Elefántcsontpart
Fr. Joseph Loïc Mben, S.J., az abidjani (Elefántcsontpart) Jezsuita Teológiai Intézet (ITCJ) egyik kameruni tanára szerint a szöveg egy kezdeti válasz egy új keletű problémára.
„Úgy vélem, világossá kell tenni, hogy ez a szöveg egy olyan nyilatkozat, amely a hivatalos egyház első álláspontját képviseli egy új helyzetben” – írta a La Croix Africa által közzétett 1200 szavas elemzésében.
„Tehát nem végleges vélemény a kérdésben. Óvatos megítélésként kezelendő, ami egyszerűen azt jelenti, hogy tudomásul kell venni, még akkor is, ha nem feltétlenül értünk egyet a kifejtett részletekkel.”
Mben szerint a szabálytalan kapcsolatok megáldására való felhívás azzal a kockázattal járhat, hogy „az úgynevezett szabálytalan helyzetek normalizálásának benyomását kelti”.
„Afrikában meglehetősen ritka lesz az az eset, hogy azonos nemű párok áldást kérjenek” – mondta. „A szabálytalan helyzetek főként heteroszexuális párokat érintenek: együtt élő párokat (átmeneti vagy állandó), elvált párokat, olyan párokat, akik csak polgári házasságban élnek, továbbá a poligám háztartásokat”.
„Tekintettel arra, hogy senkit sem szabad kizárni, azt jelenti, hogy minden helyzetet meg kell áldani? Világossá kell tenni, hogy ez nem vonatkozik azokra a helyzetekre, amelyek büntetőjogilag elítélendőek (vérfertőzés, pedofília) vagy emberileg tarthatatlanok.”
Kazahsztán
Tomash Peta érsek és Athanasius Schneider püspök – a kazahsztáni Asztanai Szent Mária érsekség vezetője, illetve segédpüspöke – által aláírt december 19-i nyilatkozat szerint a szöveg olyan gyakorlatokat támogat, amelyek ellentmondanak „az Isteni Kinyilatkoztatásnak és a katolikus egyház megszakítás nélküli, két évezredes tanításának és gyakorlatának…”.
„Az apostolok utódaiként és a püspökké szentelésünk alkalmával tett ünnepélyes eskünkhöz hűen, ‘hogy a hit letéteményét tisztán és sértetlenül megőrizzük, az Egyházban az apostolok óta mindig és mindenütt megfigyelt hagyomány szerint’, felszólítjuk és megtiltjuk az Asztanai Szent Mária Főegyházmegye papjainak és híveinek, hogy elfogadják vagy elvégezzék a szabálytalan helyzetben lévő párok és az azonos nemű párok bármilyen formában történő megáldását” – mondták.
„Magától értetődik, hogy minden őszintén bűnbánó bűnös, akinek szilárd szándéka, hogy többé nem vétkezik és véget vet nyilvános bűnös helyzetének (mint pl. az egyházilag érvényes házasságon kívüli együttélés, azonos neműek közötti kapcsolat), áldásban részesülhet.”
Kenya
Háromoldalas nyilatkozatában a Katolikus Püspökök Kenyai Konferenciája (KCCB) megjegyezte, hogy a nyilatkozat egyes elemei „aggodalmat, sőt zavart okoznak a keresztények és általában Isten népe körében”.
„Afrikai kontextusunkban, miközben tudatában vagyunk a fejlettebb országokban uralkodó zűrzavarnak, ami az „élettársi kapcsolatok” és az „életstílusok” új, nem keresztény modelljeit illeti, nagyon is tisztán látjuk, hogy mi a család és a házasság” – áll a nyilatkozatban.
„Az azonos neműek házasságának társadalmi helyzete nem talál elfogadásra kultúránkban. Mindenkit bíztatunk az áldás megértésére, mint az Isten és az Ő útjai iránti alázatos alávetettség gesztusa, miközben elismerjük saját bűnösségünket, valamint a megtérés és a megváltás szükségességét.”
Malawi
A Malawi Püspöki Konferencia december 19-én kiadott egy ,,tisztázást”.
,,A nyilatkozat nem az azonos neműek együttélésének megáldásáról és mint házaspárok a szentségi jóváhagyásáról szól.”- hangsúlyozta
Kiemelte, hogy ,,a hívek közötti félreértések kerülése végett elrendeljük, hogy lelkipásztori okokból semmilyen áldás és azonos neműek bármilyen kapcsolata ne legyen megengedett Malawiban.”
Mexikó
A Mexikói Püspöki Konferencia december 19-én kelt két oldalas állásfoglalásában így nyilatkozott: ,,Mexikói püspökségként kifejezzük közösségünket a Szentatyával, követve az ő irányelveit, hogy támogassák a lelkipásztori jótékonyságot az evangélium hirdetésében, és arra buzdítjuk a papokat és a lelkipásztori ügynököket, valamint általában a híveket is, hogy ne keltsenek zavart és ne torzítsák el Ferenc pápa kérésének lelkipásztori értelmét, ami a befogadás, a közelség és a tisztánlátás hozzáállása azok felé akik áldást kérnek, finoman, határozottan és tisztán vezetve őket azon az úton, hogy betöltsék Isten akaratát az életükben.”
Hollandia
Egy december 19-i cikkben Jan Hendricks püspök a saját weboldalán kritizálta a nyilatkozat médiavisszhangját, amely olyan szalagcímeket tartalmazott, mint ,,Róma 180 fokos fordulatot tesz.”
Haarlem-Amsterdam püspöke azt mondta, hogy a dokumentum ,,nem akar áldásos ünnepségeket a meleg párok számára, vagy elismerni ezeket a kapcsolatokat.”
,,A szalagcímek és a televízió hírek maguk is megteremtették ezt a szenzációt.” -írta. ,,Tehát azt az elképzelést teszi, hogy mi, mint egyház, ott vagyunk ezeknek az embereknek Jézus Krisztus lelkipásztori szívével.”
Hozzátette: ,,Most mindannyian el vagyunk foglalva a karácsonyra való készülődéssel beleértve engem is. Remélem, hogy januárban valamikor visszatérhetek a nyilatkozatra, amely mellesleg a Hittani Dikasztériumtól származik és amit a pápa általános értelemben hagyott jóvá.”
Nigéria
Az Ibadan-i érsekség újságjában Anthony Akinwale atya 1700 szavas elemzést publikált a nyilatkozatról.
Így összegezte: ,,A nyilatkozat el akarta kerülni a félreértéseket. Mégis sokak fejében zavar van, mert ellentmondást látnak a házasságról szóló katolikus tanítás megerősítése és az azonos nemű egyének és a más szexuálisan aktív együttélések megáldásának lelkipásztori gyakorlata között.”
A nigériai püspökök hivatalos nyilatkozatban utasították el a meleg párok megáldásának lehetőségét.
Fülöp-szigetek
Socrates Villegas érsek ,,püspöki útmutatást” adott ki december 19-én a nyilatkozat végrehajtásáról a Fülöp-szigeteki Lingayen-Dagupan érsekségben.
A 700 szavas nyilatkozatban arra reflektált, hogy mit jelent ,,azt mondani, hogy egy katolikus pap megáld egy párt egy együtt élő kapcsolatban, poligám kötelékben vagy azonos nemű együttélésben.”
Az áldás három típusát különböztette meg: Istenhez való fohászkodást, a ,,megszentelődés áldását” és az ,,irgalmasság áldását”.
Azt mondta, hogy ,,amikor egy katolikus pap irgalmassági áldásért imádkozik egy szabálytalan helyzeten lévő párra, akik ’elhatározzák, hogy az Úrra és az ő irgalmasságár bízzák magukat, segítségét kérik, és hogy vezesse őket az ő szeretetének és igazságának tervének teljesebb megértésére’, arra kéri Istent, hogy könyörüljön mindkettőjükön és adja meg nekik a megtérés kegyelmét, hogy rendezni tudják a kapcsolataikat.”
Hozzátette, hogy az ,,irgalmasság áldása” nem lehet ,,a megszentelődés áldása, mivel nem kérhetjük Istent, hogy áldjon meg valamit, ami – ahogy a Fiducia supplicans ki is fejti – nem felel meg Isten akaratának, amint azt az Egyház tanításai kifejezik (9. pont).”
,,Azoknak a papoknak akiket arra kérnek, hogy áldják meg a szabálytalan helyzetű párokat, meg kell választaniuk a megfelelő szavakat hogy kinyilvánítsák az Egyház szándékát.” -mondta.
Pablo Virgilio David püspök, a Fülöp-szigeteki Katolikus Püspöki Konferencia (CBCP) elnöke december 20-án kiadott egy ,,tanácsadást”. A nyilatkozathoz vezető linket bemutatva ezt mondta: ,,A dokumentum önmagáért beszél, ezért nem igényel sok magyarázatot.”
Szingapúr:
A szingapúri érsekség december 19-én pontosítást adott ki, amely „helyre akarta hozni azt a téves benyomást, hogy az egyház megváltoztatta álláspontját a házasságról szóló hagyományos tanításával kapcsolatban.”
William Goh bíboros szerint „a nyilatkozat középpontjában nem az azonos nemű párok egyesülésének megáldása áll”. Úgy folytatta: „Inkább útmutatást ad, hogy különbséget tegyünk az egyház hivatalos áldásai és a liturgikus és szentségi kereteken kívüli lelkipásztori áldás között. Az Egyház hivatalos áldásaival ellentétben, amelyek a teljesítendő feltételek mellett jóváhagyott imák használatát is megkövetelik, a lelkipásztori áldások a személyért spontán felajánlott imák.”
Dél-afrikai Köztársaság:
Stephen Brislin bíboros a Fokvárosi Főegyházmegye tagjainak küldött üzenetében azt mondta, fontos, hogy figyelmesen olvassák el a dokumentumot.
„A lelkipásztortól kért áldás a hit jele és annak elismerése, hogy szükségünk van Istenre és az ő kegyelmére. Senki sincs kizárva Isten szeretetéből és kegyelméből, ezért az áldást nem szabad megtagadni. A lelkipásztor áldása által az emberek megtapasztalhatják az Atya közelségét” – írta.
Spanyolország:
José Ignacio Munilla püspök a X-en (korábban Twitter) közzétett december 18-i bejegyzésében azt mondta, „a lelkipásztori szeretet felhívás arra, hogy minden bűnös áldásban részesüljön, de nem arra, hogy megáldjuk a bűneinket”.
A délkelet-spanyolországi Orihuela-Alicante püspöke hozzátette: „az evangélium arra hív minket, hogy áldjuk meg mindazokat, akik megnyílnak Isten ajándéka előtt, beleértve azokat is, akik szabálytalan helyzetű kapcsolatokban élnek; ugyanakkor nem ad hatalmat arra, hogy megáldjuk az Isten tervével ellentétes párokat”.
Svájc:
A svájci püspöki konferencia december 19-i közleményében azt írta, hogy „a nyilatkozat megfelel a svájci püspökök azon vágyának, hogy az egyház nyitott legyen, amely komolyan veszi és tiszteletben tartja a különböző kapcsolati helyzetekben élő embereket”. A dokumentumot összekapcsolták az októberi római szinódussal és Ferenc pápa Amoris laetitia kezdetű buzdításával.
„A Fiducia supplicans nyilatkozat arról tanúskodik, hogy az Egyház minden embernek helyet kínál. A püspökök tudatában vannak annak, hogy egy ilyen egyház feltételezi az elfogadást és a kölcsönös tiszteletet” – áll a dokumentumban.
„A Szentlélek vezetésével a szinódus keretében idén lezajlott megbeszélések megnyitják a horizontot ebben a témában. A most közzétett nyilatkozattal az egyház tanúságot tesz arról, hogy érzékeli és komolyan veszi a szinódus aggodalmait, és hogy következetesen vállalja a minden ember lelkipásztori kísérésének küldetését, az Amoris laetitia apostoli buzdítással összhangban.”
Ukrajna:
Az Ukrán Római Katolikus Püspöki Konferencia – a háború sújtotta ország latin katolikusainak képviselete – december 19-i nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy „veszélyt lát a kétértelmű megfogalmazásban, amely eltérő értelmezéseket okoz a hívek körében”.
„Azt hiányoltuk a dokumentumból, hogy az evangélium megtérésre hívja a bűnösöket. A homoszexuális párok bűnös életének elhagyására való felhívás nélkül az áldás jóváhagyásnak tűnhet” – írták. Ugyanakkor megjegyezték, hogy a nyilatkozat fenntartja az egyház házasságról szóló tanítását.