Bár a vatikáni nyilatkozat nem liturgikusan és nem nyilvánosan engedélyezi a rendezetlen, azaz bűnös kapcsolatban élők megáldását, egy pap nem tud nem liturgikus áldást adni, hiszen liturgia keretében került felszentelésre, ő maga „leiturgosz”, hogy nyilvánosan és a magánéletben is az Egyház istentiszteletét folytassa – mondta a Demokratának adott interjúban Barsi Balázs. A ferences szerzetes a Fiducia supplicans nyilatkozattal kapcsolatban (amelyet világszerte komoly kritikával illettek, a Hittani Kongregáció korábbi vezetőjének nyilatkozatát itt, Robert Sarah bíboros ellenvetéseit itt, az afrikai püspökök egységes elutasító levelét pedig itt szemléztük) nyomatékosan kifejtette:
az áldás egyáltalán nem olyasmi, ami valamiféle emberi jogként bárkinek jár.
Hozzátette: az azonos neműek házasságának ügye egyáltalán nem emberi jogi kérdés, hanem metafizikai, ami egyben gondolkodást jelent, és ebben az esetben az emberi jogokról meg kell feledkezni.
Arra vonatkozóan, hogy mit is jelent az áldás, a ferences teológus kifejtette, az az isteni megerősítés, a megáldott személy vagy tárgy beemelése az Isten-ember kapcsolatba. Ugyanakkor azt, aki nem akar beleemelkedni, azt nem is lehet beemelni ebbe a relációba, a bűnt pedig nem lehet megerősíteni, jóváhagyni.
„Én soha, semmilyen körülmények között nem áldanám meg az ilyen kapcsolatban élő embereket, mert van lelkiismeretem, és az ilyen áldás összeegyeztethetetlen a Szentírással és a szenthagyománnyal. Ilyenre engem nem is kötelezhet semmilyen egyházi tekintély” – fogalmazott Barsi Balázs. A ferences szerzetes ugyanakkor tisztázta azt is: a vétkest, vagyis az isteni eredetű személyt nem ítéljük el, nem vetjük meg, de a vétkét, ahogy a saját vétkeinket is, kötelességünk elítélni, áldás helyett imádkozva érte. Ha felismeri és maga is elítéli a saját bűnét, akár szentté válhat – villantotta fel a legtávlatosabb remény lehetőségét a legendás hitszónok. Később kifejtette:
„a személyt áldjuk meg, és mindazokat a kapcsolatokat, de csak azokat, amelyek az istengyermekségen belül vannak vagy arra készítenek fel, annak adnak lehetőséget”.
A szerzetes szerint mára az Egyházban is beérett az érzékenyítés, frappáns félmondatok megfogalmazásával pedig „könnyű elterjeszteni nagyon mély és évszázadokra, legalább a felvilágosodásnak nevezett korszakig visszanyúló, lassan és nagy gonddal előkészített filozófiai hátterű téves és kártékony ideológiákat, amelyek lassan átmossák az agyakat, majd politikai akcióba lépnek, és végül normává emelnek abnormális dolgokat, amelyek el nem fogadását büntetendővé teszik”.
Arra vonatkozóan, milyen ideológiák állhatnak az érzékenyítés hátterében, Barsi Balázs rámutatott, főleg a relativizmus, amely „beteg filozófia, amiből az emberi lét felbomlása következik. A szavak, a fogalmak kilúgozásával, értelmük meghamisításával ugyanis leírhatatlanná, elbeszélhetetlenné válik a világunk. Ezért relativizálják a házasság és az áldás fogalmát. Vagy a szeretetét, amit nagyon elkoptatnak.”
Iszonyatos ideológiai háború zajlik
A Szécsényben szolgáló ferences kritizálta azt a liberális gondolatot is, miszerint senkit sem szabad kizárni semmiből. Mint fogalmazott, „ez is logikátlan, életidegen elmélet. Ha azt mondom, hogy kutya, akkor kizártam abból a fogalomból az összes többi állatot. Ha azt mondom, férfi, akkor kizártam a nőket. Ez a kizárás nem ellenségesség, hanem azt szolgálja, hogy mindennel és mindenkivel annak megfelelően kerüljek kapcsolatba, ami és aki.” Hozzátette ugyanakkor, hogy az Egyház sohasem rekeszti ki a személyt, hanem folyamatosan hív minden embert az üdvösségre. „Hitvallásunkból életet szolgáló erkölcsi törvények fakadnak, akik pedig ezekkel ellentétesen élnek, önmagukat rekesztik ki az Egyházból. Ezért támadják ellenségeink a katolikus egyházat, a relativizmus és a belőle fakadó bűnök elleni harc utolsó bástyáját” – mondta.
Barsi Balázs atya arra is felhívta a figyelmet, hogy súlyos bűnt követ el az a pap, aki csak kegyes szövegeket mond a prédikációjában, ennek oka pedig az, hogy iszonyatos ideológiai háború zajlik, aminek következtében „az egész világ ég”. Mint mondta, „ez a tűz Krisztus tüzével oltható el”.
A szerzetes kifejtette, Ferenc pápának nem lett volna szabad aláírnia a Fiducia supplicans nyilatkozatot, hozzáfűzte azonban, hogy „ő a pápa, aki papként, püspökként mérhetetlenül sokat tett a hitért és az egyházért”. A problémát azonban most már nem lehet a szőnyeg alá söpörni, kötelező arról a krisztusi tanítás szerint beszélni, figyelmeztetett. Mint mondta, hiszi, hogy mindez nagy tisztulást fog hozni.
A tridenti rítus védelmében
Amikor a tridenti rítus helyzetéről kérdezték, Barsi Balázs úgy fogalmazott, mindazt, ami az új rítusban már alig egyeztethető össze a mindenkori liturgikus értékekkel, ami nem vitt közelebb a szentmise megértéséhez, sőt, távolabb sodort tőle, el kell távolítani.
„Liturgikus szent hadjáratot kell indítani az új rítus megtisztításáért, a régit pedig nem leszólni, kiröhögni kell, hanem liturgiaórán tanítani, megmutatva a kispapoknak az összefüggéseit, és megértetni, hogy a híveknek prédikálok, de nem nekik misézek, hanem értük, velük” – nyomatékosította Barsi Balázs.
Forrás: demokrata.hu
Nyitókép: Facebook, Barsi Balázs OFM hivatalos oldala