Evangélikus lelkész készül részt venni a Budapest Pride egyik rendezvényén, jelezte az Axioma szerkesztőségének több forrásunk is az elmúlt hetekben. Később hivatalossá vált és a rendezvénysorozat honlapján is megjelent, hogy Németh Zoltán lelkész, a Magyarországi Evangélikus Egyház Gyülekezeti és Missziói Osztályának vezetője csütörtök este lesz egy kerekasztal-beszélgetés vendége, amelynek célja, hogy a kétezer éves keresztény tanítással ellenkező álláspontot hirdessen meg.
Az „Elfogadó Isten – elfogadó egyház? LMBT-inkluzivitás az egyházakban itthon és másutt” című beszélgetés szervezői eleve elzárkóznak a keresztény hagyománytól és a Szentírás meglehetősen egyértelmű állásfoglalásától. Mint írják, „erre az alkalomra olyanokat várunk, akik egyetértenek a kerekasztal célkitűzésével”, pontosabban azzal, hogy „lehetséges egymást elfogadva és kölcsönösen tiszteletben tartva egymás mellett élni különbözőségeink ellenére is, legyenek azok bármilyen természetűek”. Csakhogy ezzel minden keresztény egyetért, hiszen maga Jézus fogalmazta meg a parancsolatot, miszerint „szeressétek egymást”. Ez persze nem azt jelenti, hogy a bűnös ember (mindannyian) bűnét is szeretni kellene, márpedig a beszélgetés célja az inkluzivitás és a keresztény tanítással ellentétes gyakorlat elfogadásának erősítése. Azaz meglehetősen egyoldalú.
A programra a jelek szerint mindössze két egyházi ember volt vevő: Németh Zoltán mellett Radvánszki Péter rabbi, a Páva utcai zsinagóga vallási vezetője próbálhatja meg úgy értelmezni a Biblia tanítását, hogy az az LMBTQ-érdekcsoportoknak kedvező legyen.
Jelentős felháborodás
Úgy tudjuk, Németh részvétele komoly felzúdulást keltett az evangélikus egyház köreiben. Az axioma.hu ismeretei szerint az egyház számos prominens képviselője; lelkészek, teológusok, nyugalmazott püspökök és püspökhelyettesek, missziós munkatársak fogalmazták meg teológiai szempontok alapján megalapozott ellenvetéseiket, sőt, sokan keresték meg az ügyben a három hivatalban lévő magyarországi püspököt is. (Fabiny Tamásnak, Kondor Péternek és Szemerei Jánosnak mi is küldtünk kérdéseket, ám cikkünk megjelenéséig válaszokat nem kaptunk.)
Mint megtudtuk, a tiltakozások hatására Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház leköszönő elnök-püspöke nyomatékosan kérte Németh Zoltántól, hogy az eseményen az evangéliumi szemléletet képviselje és ne az egyház nevében nyilatkozzon, a részvételtől ugyanakkor nem tiltotta el a lelkészt.
Többen azonban arra hívják fel ezzel kapcsolatban a figyelmet, hogy egyszerűen nem lehetséges, hogy külső szemlélők egy lelkészben (akinek neve mellett az esemény honlapján is hangsúlyosan feltüntették tisztségét és várhatóan így is mutatják majd be) pusztán magánembert lássanak, különösen akkor, ha a megszólaló a rendezvényen nem hívja fel a figyelmet több alkalommal is, nyomatékosan arra, hogy nem mint lelkész, hanem mint magánszemély fejti ki véleményét. A Biblia pedig nem csak a négy evangéliumból áll, így nem lehet elégséges az evangéliumi álláspont bemutatása, az annál teljesebb biblikus világkép hiteles képviseletére van szükség, vetik fel többen, utalva egyebek mellett Pál apostol leveleire. Volt, aki azt a költői kérdést tette fel, miért kell egyáltalán nyomatékosan kérni arra egy lelkészt, hogy a biblikus álláspontot képviselje, az miért nem magától értetődő…
„Rendben van, menjen el a lelkész úr, ha szeretne, de ne tegyen mást, mint mondja el a Biblia hiteles tanítását, majd álljon fel és induljon haza” – mondja egyikük az axioma.hu-nak.
Hitvédő evangélikus körökben sokan látják úgy, hogy a progresszív vonal – annak érdekében, hogy az egyház modernnek és kedvesnek tűnjön a társadalom szemében – sutba vágja a Szentírást,
a csütörtök esti vendégszereplést pedig e folyamatnak egy újabb állomásaként értelmezik.
Egyirányú, vagy zsákutca?
Vannak, akik úgy látják: természetesen mindenkivel le lehet ülni beszélgetni, de lelkészként – sőt, keresztény emberként – az mindig csak az ige alapján lehetséges. Ez a megközelítés azonban az emberekre vonatkozik, szervezetek esetében – mondják – már lehetnek, sőt, vannak is olyanok, akikkel nincs miről beszélni. Ezek pedig azok az LMBTQ-lobbicsoportok, akik a bűnt nem tartják bűnnek, akik csak addig emelik piedesztálra a párbeszédet, amíg azt hallják, amit hallani akarnak. Nem véletlen, hogy éppen Németh Zoltánt hívták meg a rendezvényre, ő ugyanis hosszú ideje konzisztens módon a progresszív álláspont képviselője a magyar evangélikus egyházban – mutatnak rá forrásaink.
Ezek a szervezetek ráadásul több téren is megtévesztik az embereket: azt hirdetik például, hogy a homoszexualitás „egyirányú utca”, azaz, amíg heteroszexuálisból alakíthatja identitását a személy a biszexualitás és a homoszexualitás irányába, addig ugyanez fordítva nem lehetséges.
Milyen alapon akarunk gyülekezetet építeni és missziót folytatni, ha nem Krisztus felszabadító evangéliumát képviseljük a bűnös, elveszett emberek között? – ezt a kérdést már Kiss Máté teszi fel az axioma.hu-nak nyilatkozva. Az evangélikus lelkész nyomatékosít. Mint mondja, a bűn megítélésének kérdése nem egyéni vélemény függvénye és nem teológiai nézőpont kérdése. „Isten hívja az elveszett bűnös embereket Krisztus kegyeleméhez, de nem úgy, hogy a bűnüket nem tartja többet bűnnek, hanem éppen úgy, hogy a bűneik árát Krisztus fizette meg és éppen ezért kaphat minden megtérő bűnös kegyelmet Jézus által. Ez Jézus szeretete. Ő nem megváltoztatja a bűn fogalmát, hanem megmenti a megtérő bűnöst” – fűzi hozzá a lelkész.
Éppen ezért, aki a gyakorló homoszexualitást a Biblia egyértelmű tanítása ellenére nem tekinti bűnnek, az tulajdonképpen megtagadta Isten igéjét, így hitehagyóvá válik. Úgy látja, a csütörtök esti beszélgetés nem biblikus missziós lehetőség, hanem nyílt propaganda. Márpedig éppen az ilyen helyzetek miatt fogalmazták meg néhány évvel ezelőtt a novemberi állásfoglalást, hogy ebben a kérdésben is Isten igéje legyen a mérce, és ettől ne lehessen eltérni az evangélikus egyházban.
„Amennyiben Németh Zoltán elmegy erre az alakalomra és támogató módon lesz jelen, akkor megítélésem szerint időszerű elgondolkodni minden evangélikusnak, lelkészeknek, gyülekezeti tagnak és a vezetőknek, hogy méltó-e még arra, hogy továbbra is ő vezesse a gyülekezeti és missziói osztályunkat” – mondja Kiss Máté lelkész.
11 ezer ember kéri, hogy ne menjen el
Az ügyben nem csak evangélikus hitvédők szólaltak meg, a tiltakozás ökumenikus jelleget öltött. A CitizenGO keresztény-konzervatív értékvédő szervezet petíciójához cikkünk írásáig több mint 11 ezer ember csatlakozott. A CGO arra hívja fel Németh Zoltán és az evangélikus egyházi vezetők figyelmét, hogy az inkriminált esemény kifejezetten „az LMBTQ-kapcsolatok egyházon belüli elfogadását hirdeti”, azaz szembehelyezkedik a Biblia tanításával, ilyen módon pedig még csak közvetlenül sem szabadna legitimálni.
Mint írják, „a Pride céljai és az LMBTQ-lobbi beszivárgása az egyházba nem egyeztethetők össze a keresztény hit alapelveivel”, márpedig „a Biblia világosan tanítja, hogy Isten férfit és nőt teremtett, és ezen isteni rend tiszteletben tartása elengedhetetlen a keresztény hit hitelességének megőrzéséhez”.
Álláspontjuk szerint „egy lelkész, pap vagy teológus Pride-on való támogató részvétele aláássa a keresztény közösségek erkölcsi alapjait, botrányt szül, megosztottságot okoz és beláthatatlan, bomlasztó folyamatokat indít el a hívek között”.
A CitizenGO és további 11 ezer aláíró arra kéri Németh Zoltánt, hogy maradjon távol a Budapest Pride eseményeitől, ezzel bizonyítva elkötelezettségét a keresztény hit és erkölcsi értékek iránt. A püspököktől pedig azt kérik, bátran képviseljék a tiszta keresztény álláspontot, azt, hogy a Pride-rendezvények és az LMBTQ-lobbicsoportok követelései összeegyeztethetetlenek a keresztény értékekkel, megtartva ezzel közösségeiket a krisztusi tanításban.
Németh Zoltán nem árulja el, miről fog beszélni
Lapunk megkereste az ügyben érintett Németh Zoltánt is. Az evangélikus lelkész első megkeresésünkre bő válaszlevelet küldött (teljes terjedelmében lentebb olvasható), amiben kifejtette: a meghívásnak az lmbtq-emberek sorsa, problémái iránti érdeklődés, a feléjük való odafordulás és a párbeszéd jegyében tesz eleget. Úgy véli, cselekedete nem ellentétes a biblikus világképpel, sőt, „egyenesen következik Jézus személyének és tanításának komolyanvételéből”.
Németh Jézusnak arra a cselekedetére hivatkozik, amikor vámosokkal és utcanőkkel vállal asztalközösséget, az őt számonkérőknek pedig azt feleli: „nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket”. Ezzel kapcsolatban ismét kérdéseket írtunk a lelkésznek, arról érdeklődtünk például, hogy miért hagyta ki (sokakhoz hasonlóan, akik szintén ezt a példát emelik be a vonatkozó beszélgetésekbe) azt a mozzanatot, amikor Jézus a bűnösöktől megtérést és bűnbánatot kér, vagy amikor arra szólít fel: „Menj, de többet ne vétkezzél!”. Kíváncsiak voltunk, vajon ő is bűnbánatra és megtérésre hív-e majd csütörtök este a lelkek üdvössége érdekében, illetve megkérdeztük, milyen álláspontot foglal majd el a főbb vitatémákban. Ezekre a kérdésekre azonban már nem kaptunk konkrét válaszokat.
Németh Zoltán lapunknak küldött válaszlevele Tisztelt Újságíró úr! Tisztelt Vágvölgyi Gergely! Mindenek előtt hadd köszönjem meg, hogy megszólított és közvetlenül személyesen keresett meg az ügyben! Az elmúlt napokban Önön kívül 3 azaz három személy volt még, aki kifogásolta a jelenlétemet ezen a programon és személyesen engem – és nem a püspököt vagy mindjárt a közvéleményt – szólított meg. Nálam az lmbtq kérdés egészen más kontextusban jelenik meg, mint amit az Ön leveléből, szóhasználatából – de ugyanígy a távolmaradásomat kérő aláírásgyűjtő levél megfogalmazását is hadd soroljam ide – érteni vélek. Én lelkész vagyok. Nálam ezek az emberi sorsokat érintő kérdések elsősorban hitbeli és lelki területen értelmeződnek, amiből az következik, hogy az érintett embert nézem a maga kérdéseivel, problémáival. A csütörtöki beszélgetésre szóló meghívásnak – az érzékenyítés kifejezést nem értem, mert tudomásom szerint senki nem lesz olyan, akit érzékenyíteni kellene, mert vagy érintett vagy kellőképpen érzékeny:) – az lmbtq emberek sorsa, problémái iránti érdeklődés, a feléjük való odafordulás és a párbeszéd jegyében teszek eleget. Számomra ez nem hogy ellentétben állna, de egyenesen következik Jézus személyének és tanításának komolyanvételéből. Nem kérem, hogy fogadja el az én hitbeli látásomat, azt azonban igen, hogy tartsa tiszteletben – ahogy én is az önét – és a saját kontextusából ne vonjon le és ne vetítsen rám következtetéseket, gondolva pld arra, hogy találkozásom és beszélgetésem ezekkel az embertársainkkal a keresztény tanítással összeegyeztethetetlen lenne. Tudja, mi ebben az egészben teológiailag a legizgalmasabb? Az, hogy még a megjelenésemet kifogásolók kontextusába is beilleszthető lenne az lmbtq érintettekkel való találkozás, akár csak annak az egy evangéliumi történetnek a fényében, amikor Jézus vámszedőkkel és bűnösökkel vállal asztalközösséget egy érintett meghívásának eleget téve. Jézus válasza az őt kérdőre vonók számára, miszerint ” nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket” (Mk2,17) éppen erre irányítja rá a figyelmet: nem hogy az én (mármint Jézus) logikám, kontextusom – az isteni irgalom – de még a ti saját logikátok, a ti kontextusotok – a törvény betartása – alapján is igazolható, amit én most ezekkel az emberekkel cselekszem. És kettőnk eszmecseréjének sem az a megoldása, hogy valamelyikünknek igaza van, igaza lehet a másikkal szemben, hanem hogy Jézus valósága mindkettőnk valóságát magába öleli és felülmúlja. Tisztelettel, de nyomatékosan kérem, hogy amennyiben válaszomat meg kívánja jelentetni, akkor levelemet lehetőleg teljes egészében hozza le, ha pedig hivatkozik rá vagy idéz belőle, a megjelenés előtt látni szeretném a szöveget és legyen szíves kérje a jóváhagyásomat. Egyetértését nem kívánva, de megértésében bízva maradok tisztelettel: Németh Zoltán |
A CitizenGO petíciója és annak kísérőszövege ide kattintva olvasható.
Kapcsolódó videónk:
Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Shutterstock