Az amerikai futball idény legfontosabb meccsén, az 58. Super Bowlon a tavalyi évhez hasonlóan, idén is bemutattak két keresztény reklámfilmet a He Gets Us (azaz Ő ért minket) kampány keretén belül – számolt be a USA Today.
A kampány először a tavalyi Super Bowlon hívta fel magára a figyelmet, szintén két reklám bemutatásával. Az egyik Jézus gyermeki követésére bátorított, a másik pedig az ellenfeleink szeretetére. Az idei mérkőzés első negyedében a ,,Lábmosás” című hirdetés jelent meg, majd a második negyed során az ,,Ismerd meg szomszédodat” reklám került lejátszásra.
Az 1 perces kisfilmek képsorokat tartalmaznak, zenei aláfestéssel, melyek végén egy egyszerű üzenetet közvetítenek a nézők felé, mint „Jézus szerette azokat az embereket, akiket mi utálunk” vagy ,,Jézus nem gyűlöletet tanított.”
A lábmosásos kisfilm kapcsán sokan felfigyeltek arra a képre, melyen egy abortuszklinika előtt üldögélő lány látható, akinek éppen egy idősebb hölgy mossa a lábát.
De mi is a He Gets Us kampány?
A Gospel Coalition leírása szerint a He Gets Us kampány videói már a 2023-mas Super Bowl előtti évben is futottak, így lejátszásra kerültek egy Grammy díjátadón és az NCAA egyik mérkőzésén is.
A kampányt eredetileg a kansasi Servant Foundation indította el, mely a The Signatry oldalt működteti. A Signtary víziója az, hogy elősegítse a világmissziót. ,,Megírni az utolsó csekket az utolsó misszionáriusnak, akit az utolsó eléretlen néphez küldenek ki, hogy az utolsó ember is hallja az evangéliumot” – írják.
Az alapítványt egyébként 2020-ban alapították és 2022-ig bezárólag mintegy 4 millió dollárt folyósított több, mint 12 ezer nonprofit szervezetnek és keresztény szolgálatnak.
A Signatry szervezeti formája miatt (donor-advised fund) nem kell feltüntetnie, hogy ki és kinek folyósít pénzt, az egyetlen kikötés az, hogy a támogatást jótékonysági szervezetek kapják. Annyit lehet tudni, hogy David Green is a támogatók között van, aki a washingtoni Bibliamúzeum finanszírozója, valamint a 2014-es Legfelsőbb Bírósági döntésről elhíresült Hobby Lobby alapítója is.
A He Gets Us kampány azonban egy 2022-ben történt tulajdonosváltásnak köszönhetően mára a Come Near nevű nonprofit szervezet irányítása alá került. A Come Near célja, hogy a reklámok által ,,Jézus életét és szeretetét új, elgondolkodtató módon ossza meg” az emberekkel. (A Come Near ügyvezető igazgatója egyébként Ken Calwell, a Wendy’s étteremlánc és a Domino Pizza volt üzleti vezetője.)
Milyen felekezet áll a reklámok mögött?
A He Gets Us nem rendelkezik konkrét hitvallással, amely egy adott felekezethez kötné. Ugyanakkor az általuk feltüntetett információ alapján a tágabb értelembe vett evangéliumi keresztény közösséghez tartoznak. Azt írják, hogy ,,általánosságban elismerik a Lausanne-i Nyilatkozatot, amely tükrözi a mozgalom lelkületét és szándékát.” (A Lausanne-i Nyilatkozatot 1974-ben írta John Stott, brit evangéliumi vezető. A dokumentum az evangéliumi keresztény hit alappilléreit, valamint a világmisszió fontosságát rögzítette.)
Mi a kampány célja?
A kampány mozgalmat szeretne indítani, ,,hogy a Biblia Jézusát a kultúra közepébe helyezze” – fogalmazott Jason Vanderground, a Haven szervezet elnöke, amely marketing ügynökségként megtervezte a He Gets Us kampányt.
A reklámok a He Gets Us kampány oldalára irányítják a figyelmet, ahol többek között a következő két opció várja az odalátogatókat:
- Olvasni Jézusról, ahol Biblia olvasó tervek találhatók, pl a „Kinek mondta magát Jézus”.
- A „kapcsolódás” fül alatt pedig a szervezethez kapcsolódó 20 ezer gyülekezet egyikével lehet kapcsolatba lépni. Emellett kiscsoportokhoz való csatlakozásra is van lehetőség, melyek az Alpha kurzust veszik végig (egy ökumenikus kurzus, ami a keresztény hit alapjain vezeti végig az érdeklődőt).
Milyen kritikákkal illették a kampányt?
A kampányt már jobb és bal oldalról is kritizálták. A baloldalról azért, mert egyesek szerint a kisfilmek egy apolitikus Jézust jelenítenek meg, valamint azért, mert konzervatív evangéliumi keresztények támogatásából működik. Egyes konzervatívok szerint pedig a reklámok woke nyelvezetet használnak és nem beszélnek a bűnről.
A kampány a YouVersion Biblia alkalmazás mellett kapcsolatban állt több tágabb értelemben vett liberális keresztény szervezettel is, mint a Christianity Today, a Wheaton College vagy éppen a Relevant Magazine.
Ennek ellenére a Gospel Coalition egy kiegyensúlyozottnak tekinthető álláspontot fogalmaz meg, miszerint a kampányt inkább érdemes elő-evangelizációként felfogni, ami egyszerűen Jézus emberségének a kiemelésével igyekszik megragadni az emberek figyelmét, hogy előkészítse a terepet a valódi evangelizációnak.