November első hetében a MOM Parkban jártunk, ahol a szokványos karácsonyi díszleten túl olyan plakátokat is találtunk, melyek semmi mást nem ábrázolnak, csak nőket deréktól nyakig, azaz női melleket. A hirdetéseken található fehérneműk mellett egy-egy dekoltázson aranyláncon lógó keresztet is találtunk. A nők arca a plakátokon többnyire nem látható, ugyanis azt még az egész alakos ábrázolásokon is többnyire karjukkal kitakarják.
„Celebrate every woman!” azaz „Ünnepeljünk minden nőt!” – olvasható a reklám szlogenje.
A plakátok üzenetét aggályosnak találtuk, hiszen nem minden nő rendelkezik a plakátokon megjelenített (feltételezetten művi úton kialakított) adottságokkal, így a képek aligha szólhatnak „minden” nőhöz. Az üzenet így azt sugallja, hogy a nők akkor értékesek és ünneplésre méltók, amennyiben megfelelnek a plakátok által támasztott kritériumoknak. Szintén aggályos, hogy ezt az üzenetet a kereszt szimbólumával pecsételték meg, annak a világnézetnek a központi szimbólumával, mely az emberi méltóságot nem a megjelenésünkhöz, hanem az ember teremtettségéhez, istenképűségéhez köti, kiterjesztve azt minden emberre.
Aggodalmainknak hangot adva felkerestük a MOM Park vezetőségét és megkérdeztük többek között, hogy hogyan vélekednek a reklámaik stílusáról, hogy milyen intézkedéseket tesznek a nők tárgyiasításának megakadályozásáért, valamint, hogy véleményük szerint hogyan befolyásolhatják a szóban forgó (egyébként gyerekeknek is szemmagasságban elhelyezett) plakátok a kisgyermekes családok vásárlási élményét?
A MOM Park management-je válaszlevelében azt írta, megvizsgálják a lehetőségeiket, de úgy látják, hogy a jogszabályoknak megfelelően jártak el és az általunk felvetett egyetemes értékek védelmét a házirendjük is magába foglalja.
A vizsgálat eredményét várjuk, de fontos leszögezni, hogy attól, hogy valami nem ütközik jogszabályokba, még nem biztos, hogy tisztességes is.