Míg rekordszámú amerikai családban születnek mesterséges megtermékenyítéssel gyermekek, azok a keresztények, akik hisznek abban, hogy az élet a fogantatással kezdődik – még ha az egy petri-csészében is történik -, új kérdésekkel és kihívásokkal szembesülnek – mutat rá a Christianity Today oldal. A lombikprogram terjedésére válaszul az életpárti evangéliumi keresztények újra megvizsgálják az élet létrehozásával kapcsolatos teológiai aggályokat.
„Életpárti keresztényként is elsősorban azokra az életekre gondoltam, amelyeket kihordanék, nem pedig a megmaradó embriókra és ennek etikai következményeire. Valójában nem is tudtam, hogy egyszerre ennyi embriót lehet létrehozni, és az orvosaim sem tájékoztattak erről” – fogalmazott Ericka Andersen, a cikk szerzője. Hozzátette:
„Noha a kezelés számomra sikeres volt, és segített, hogy két egészséges babám szülessen, a megmaradt, jégen tárolt embriók nagy szívfájdalmat okoztak.”
Jamie Skipper körülbelül 15 évvel ezelőtt kezdett el gondolkodni a teherbeesést segítő kezeléseken. Határozott életpárti meggyőződése azonban megnehezítette a dolgokat. Skipper elkötelezte magát az embriók számának korlátozása mellett. Ha minden egyes létrehozott embrió egy új életet jelent, nem szabad, hogy a „feleslegesek” a fagyasztóba kerüljenek vagy megsemmisítsék őket. Az lombikprogram azonban fizikailag megterhelő és drága folyamat, ezért az orvosok gyakran javasolják több petesejt megtermékenyítését, hogy nagyobb legyen az esélye annak, hogy az egyikből egészséges baba fejlődik ki.
„A Biblia nem azt mondja, hogy dönts vagy ne dönts a mesterséges megtermékenyítés mellett” – mondta Skipper. „Amit a Biblia mond, az az, hogy imádkozzatok szüntelen. Ha nem imádkozva indulsz el ezen az úton, nem fogod tudni, hogy mi Isten terve az életedre nézve.”
A Pew Research Center kutatása szerint az amerikaiak 42 százaléka vett már igénybe termékenységi kezelést, vagy ismer ilyen családot, szemben a 2018-as 33 százalékkal.
Egy felmérés szerint a protestáns keresztények nagyrészt támogatják az embrió létrehozását egy házaspár számára, de ellenzik a sperma- és petesejt-adományozást a mesterséges megtermékenyítés során. Emellett ellenzik a beültetés előtti genetikai vizsgálatot is, amely kiszűri, hogy mely embriókat ültessék be az anyaméhbe.
A lombikprogram körüli evangéliumi keresztény érvek abból a hitből táplálkoznak, hogy az élet a fogantatással kezdődik, hogy mindenki Isten képmására teremtetett, és hogy felelősségünk az élet védelme és fenntartása a legkorábbi szakaszától kezdve – vagyis ugyanaz az az alap, mint az abortusz elleni érvelésnél. A mesterséges megtermékenyítést eddig mégis kihagyták az abortuszról szóló eszmecseréből.
A vita azonban kibővült, különösen a Roe kontra Wade 2022-es hatályon kívül helyezése után. „Nagyon sok életpárti emberrel vagyok kapcsolatban, akiknek felnyílt a szemük arra, hogy a mesterséges megtermékenyítés hogyan sérti a gyermekek élethez való jogát” – mondta Katy Faust, a Them Before Us nevű gyermekjogi szervezet alapítója.
Faust a lombikprogram során történő korlátlan embrió-előállítás gyakorlata ellen szólal fel, amely során a fel nem használt embriókat megsemmisítik vagy határozatlan ideig lefagyasztják.
,,Vajon miért borultak ki a termékenység klinikák orvosai a vörös [konzervatív] államokban a Dobbs döntést követően? Azért, mert ha nem semmisíthetnek meg emberi életeket, akkor feltehetően nem folytathatják a vállalkozásukat” – folytatta Faust.
Valójában minden egyes embrió külön személyiség, egyedi DNS-kóddal, beleértve olyan dolgokat, mint a szemszín és a nem – ugyanúgy, mint az anyaméhben fogant embriók esetén.
Míg a legtöbb amerikai az abortuszra morális kérdésként tekint, addig a többség nem így tekint a lombik programra.
Egy nemrég megtartott konferencia, az ,,Egy protestáns test teológiája felé”, melyet a test teológiája nevet viselő, emberi szexualitásról, házasságról, fogantatásról és emberi személyről szóló pápai tanításról neveztek el, pont ezt a kérdést tűzte napirendre. The Institute on Religion and Democracy nevű agytröszt eseménye azt mutatta, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a szaporodásra és a testre vonatkozó kérdések vonatkozásában.
,,Ha valahol előadást tartok a témában, az emberek azt feltételezik, hogy katolikus vagyok, mert az elmúlt néhány évtizedben valójában csak a katolikusok beszéltek erről” – tette hozzá Faust.
Emma Waters, a Heritage Foundation, Center for Life, Religion and Family kutatóközpont kutatója azt mondta, hogy elmozdulás figyelhető meg a protestáns keresztények, teológusok és lelkipásztorok tekintetében, ugyanis sokan újra vizsgálni kezdték a lombikprogramhoz kapcsolódó morális és teológiai aggályokat.
,,Sok déli-baptista gyülekezet, az evangélikus egyház missouri zsinata, az Észak-Amerikai Anglikán egyház és néhány gyülekezet az Amerikai Presbiteriánus Egyházban (PCA) azon dolgoznak, hogy oktassák a gyülekezeteiket a gyermek céljáról és arról, hogy a keresztényeknek hol szükséges egyértelmű határt húzniuk a technológia kérdésében” – mondta Waters a Christianity Today-nek.
Az igazság a több, mint egymillió fagyasztott embrióról az utóbbi időben vált közismertté. Ezt megelőzően sok keresztény nem volt tisztában ezzel. Mára több evangéliumi csoportok is – mint például a Gospel Coalition vagy a Focus on the Family – az etikus lombikprogramokat támogatja, mely során egyetlen embriót sem fagyasztanak le vagy dobnak el.
Néhány evangéliumi hívőnek olyan erkölcsi fenntartásai vannak, amelyek túlmutatnak az embriók elvesztésén, és nem támogatják a lombik eljárás semmilyen formáját.
Stephanie Gray Connors arról ír, hogy az eljárás „árucikké” teszi a gyermekeket azáltal, hogy a méhbe való beültetésre legalkalmasabbnak ítélt embriókat lefagyasztják és osztályozzák. Ezzel az embert többé nem az egyediségéért értékelik, helyette a hasznosságát vizsgálják – hangsúlyozza.
Az ország életvédő szervezeteit vezető keresztények szélesebb körben is kezdenek hangot adni a mesterséges megtermékenyítéssel kapcsolatos aggodalmaiknak. Steve Aden, az Americans United for Life jogi vezetője a The Guardiannek azt mondta, hogy amint az emberek teljesen megértik a hagyományos lombikeljárás következményeit, el fognak fordulni tőle, „a több százezer emberi lény létrehozásától és lefagyasztásától, akiket sok esetben végül eldobnak”.
A lombikprogrammal kapcsolatos tapasztalatai óta Skipper szenvedélyesen törekszik arra, hogy másokat is felvilágosítson az „embriógyártás” valóságáról. Elmondása szerint a legtöbb ember nincs tisztában a mesterséges megtermékenyítések mögött álló pénzügyi motivációkkal.
A klinikák számára fontosak a magas sikerráták, mivel ez gyakran több finanszírozást és pácienst eredményez.
Ha az anyák alternatív lombik-útvonalakat választanak, például elutasítják, hogy annyi embriót hozzanak létre, a terhesség kevésbé valószínű, hogy sikeres lesz. Így összességében az evangéliumi életvédők „rosszat tesznek az üzletnek”.
Skipper azt tanácsolja azoknak, akik szeretnének belevágni a folyamatba: „Tegyél fel konkrét kérdéseket a szakembereknek, hogy megbizonyosodj arról, a beavatkozás 100 százalékban tiszteletben tartja az életpárti álláspontod. Ha megpróbálják elmagyarázni neked, hogy a tudomány nem így működik – fuss a kijárat felé, mert ez az első jele annak, hogy nem fognak támogatni téged.”
Forrás: Chritianity Today