Vajon hasznos vagy káros az a hatás, amit a nagy online követő táborral rendelkező, magukat keresztényeknek mondó (celeb)papok és lelkészek a világhálón kifejtenek? A G3 missziós szervezet az X platformot (korábbi nevén Twittert) vizsgálta e tekintetben.
Az említett virtuális vagy szociális tér új tulajdonosának – Elon Musknak – feltett szándéka volt a nagy bigtech cég megreformálása. Lehet, hogy túl merészet álmodott az innovátor, mert e cél sikeressége – most már ennyi idő elteltével is – enyhén szólva kétséges. Meglehetősen naiv elképzelés volt az X woke-talanítására tett kísérlet. Nem más állítja ezt, mint Walter Isaacson, aki hónapokat – ha nem éveket – élt testközelben a milliárdossal. Nemrég megjelent életrajzi könyvében a szerző az egyik leggazdagabb amerikai legnagyobb kudarcának titulálja a Twitter megvásárlását.
De nézzük is meg milyen követőtáborral rendelkezik több híresebb prédikátor a fent említett közösségi hálón. Az influenszerek ugyanis jelentős hatalommal rendelkeznek a közösségi média egyre bővülő birodalmában. A Szentírás nem azt mondja, hogy „ő adott némelyeket apostolokul, másokat prófétákul, ismét másokat evangélistákul vagy pásztorokul, tanítókul, esetleg influenszerekül, hogy felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére, Krisztus testének építésére…” (utalás az Efezus 4,11-12-re). Ugyanakkor sok keresztény vezető és lelkipásztor mégis úgy dönt, hogy szolgálati idejének nagy részét a médiaplatformjainak növelésével tölti el. Bár a befolyásoló szerepnek megvan a maga helye, nyilvánvalóan mindez nem tartozik klasszikusan az egyházi megbízatások vagy tisztségek közé.
Az X számokban
2023 októberében 4,95 milliárd közösségi médiafelhasználó volt jelen a világhálón, ami a világ népességének 61%-át jelenti. Az X ugyanebben az időszakban 528 millió aktív felhasználóval büszkélkedhetett, akik szépen hoznak a konyhára. Egy harvardi tanulmány szerint a nagy közösségi médiaplatformok tavaly 11 milliárd dollár reklámbevételt generáltak (amiből csak 1,9 milliárd dollár volt Musk cégéé egy bojkott miatt – viszonyításképpen 2022-ben a Twitter hirdetési bevétele több, mint duplája, 4 milliárd dollár volt). A közösségi média influenszerek éppen ezért rendkívül értékesek, nagy követői tábort gyűjtenek, amelyek folyamatosan visszacsalogatják az embereket a platformra. Termékeket népszerűsítenek, értékes meglátásokkal szolgálnak és mozgalmak élére állnak a digitális világban. Céljuk kiemelkedő jelentőségű, hogy kapcsolatot tartsanak fenn az elkötelezett követők egyre bővülő táborával.
A világjárvány idején a közösségi média sokak számára kapcsolódási pontként szolgált, ami óriási növekedést eredményezett. A kapcsolat iránti igény sok lassan alkalmazkodót, például az egyházakat is arra kényszerítette, hogy gyorsan átirányítsák üzenetüket a közösségi média platformokra. Míg sokan a YouTube-ra, a Facebookra és az olyan oldalakra támaszkodtak, mint a Zoom, sok keresztény a Twitter felé fordította figyelmét és több időt fektetett a követői köre bővítésére. A legtöbb hívő könnyedén beépíti a közösségi médiát a mindennapi életébe. Ahogy a keresztény influenszerek száma növekszik, úgy alakítják jelentősen követőik véleményét, hitét és cselekedeteit. Bár a keresztény véleményvezérek megjelenése többnyire pozitív, a hívőknek józan ítélőképességgel kell eljárniuk, amikor kiválasztják maguk számára a legújabb népszerű, követendő személyisége(ke)t.
John MacArthur kontra Joel Osteen hatása
Napjainkban a keresztények szinte teljesen átvették a közösségi média mindenütt jelenlevő felhasználhatóságát az üzenet átadására. Mivel azonban nyílt platformról van szó, ahol nincsenek olyan kritériumok, amelyek alapján meg lehetne különböztetni a hűséges lelkipásztorokat a sarlatánoktól és hamis tanítóktól,
félrevezető lehet, ha egy üzenet hitelességét kizárólag a követők számából állapítjuk meg.
Például Joel Osteen szolgálatát, akinek 10 millió követője van, „hívőbbnek” tekinthetjük, mint John MacArthur szolgálatát, akinek „csak” 153 ezer követője van. Az X-en található öt legbefolyásosabb protestáns evangéliumi személyiséget vizsgálva olyanokkal találkozunk, mint Joel Osteen (10 millió követő), Joyce Meyer (6,3 millió követő), TD Jakes (4,5 millió követő), Franklin Graham (2,9 millió követő) és Rick Warren (2,2 millió követő). Az első ötön kívül két neves személyiséget említhetünk még viszonylag nagy követőtáborral: Sadie Robertson Huff (1,6 millió követő) és Beth Moore (998 ezer követő).
Nem megyünk bele most részletesen abba, hogy miért kell(ene) sokakat eltántorítani attól, hogy kövessék az olyan önjelölt jóléti prédikátorokat, mint a prosperitás evangéliumot hirdető Osteen vagy Jakes. TD Jakes nemrégiben került bajba a zenei mogul, Sean P. Diddy Combs-szal való helytelen kapcsolatának vádja miatt, illetve prédikációiban továbbra is a modalista felfogás tévtanítását propagálja. Joyce Meyer, Sadie Robertson Huff, valamint Beth Moore arról ismertek, hogy olyan tanításokat hirdetnek, amelyek ellentmondanak a női lelkészek szentírási tilalmának (1Tim 2,12). Ami Rick Warrent illeti, nemrégiben a Déli Baptista Szövetség (SBC) eltávolította korábbi gyülekezetét, a kaliforniai Saddleback-et, mert női lelkészeket nevezett ki, ami ellentmond a felekezet hitének. Ki maradt még a listáról? Franklin Graham (akinek fia, Billy Graham unokája nemrég Budapesten járt teltházas Aréna-evangelizáción).
A keresztényeknek józan ítélőképességgel kell követniük a befolyásos személyiségeket is, miközben el kell kerülniük azokat, akik a személyes karizmájukra, a Szentírás új(abb) kinyilatkoztatására vagy a lenyűgöző szónoklatokra támaszkodnak, hogy követőket gyűjtsenek maguknak! Fontos, hogy felismerjük ezeket a figyelmeztető jeleket, és tudatosan döntsünk úgy, hogy elzárkózunk tőlük.
Az elszámoltathatóság hiánya
A mai digitális környezetben az internetes „sztárság” elérése olyan egyszerű lehet, mint a közösségi médiaplatformokon való következetes jelenlét fenntartása. Ezt a jelenséget a tartalom iránti csillapíthatatlan éhség hajtja. A relevancia fenntartásának kihívása ezen a téren sok keresztény influenszert arra kényszerít, hogy olyan problémákra kínáljon megoldást, amelyeket öt perccel ezelőtt még csak épp, hogy felismert. Aztán, voilá, frissen a sajtóból, az ötleteiket azonnal abszolút igazságként osztják meg, azonnali cselekvést követelve! Ha megkérdőjelezed az elképzeléseiket, célzott ellenséggé válsz…
Sajnálatos módon a korrektség látszata gyakran felülírja a valódi tartalmat. Azok az idők, amikor az ember a nyilvánosság előtt tesztelte az elképzeléseit, és közösségi vizsgálatnak vetette alá őket, ahol a siker vagy a kudarc mérlegelhető és mérhető volt, már csak távoli emlék. Sok keresztény influenszernek nincs valós tapasztalata abban, hogy értékelni tudja instant ötleteinek hatását (az X pont erről szól: rövid, gyors, frappáns bejegyzések). Ráadásul túl kevesen tartoznak felelősséggel a helyi gyülekezeteik lelkipásztorainak az online interakcióikért vagy a médiában megjelenő tartalmaikért.
Jézus ígéretet tett arra, hogy csak egy „platformot” őriz meg: Az Ő gyülekezetét! Kijelentette: „a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.” (Máté 16,18b).
Ma azonban sok lelkipásztor igyekszik saját online királyságát építeni, még a prédikációkra szánt felkészülési időt is feladva a közösségi médiaplatformokon való celeb-figyelés javára. Az időhiány és az ötletek kipróbálása mellett a relevanciáért folytatott őrületben a potenciális influenszerek az X-en is versenyeznek, hogy megosszák aktuális véleményüket a közpolitikáról, a férfiasságról vagy a patriarchális vezetésű családról alkotott szilárd nézeteikről. Az előző tizenkét hónapra vonatkozó tweetjeik közelebbi vizsgálata gyakran felfedi, hogy jelenleg mennyire nem mérlegelnek átgondoltan a témákban.
Teológia, politika és a bibliai világnézet befolyásolói
A különböző közösségi médiaplatformok térhódításával az influenszereknek számos kihívással kell szembenézniük a digitális térben való eligazodás során. Néhány kivételes egyén és szolgálat azonban figyelemre méltó, hogy milyen hatékonyan használja ki e platformok erejét: egyedi megközelítésükkel, meggyőző történetmesélésükkel (storytelling) megragadják közönségük figyelmét és kivívják követőik csodálatát.
Az egyik figyelemre méltó példa, amely az évek során sokakat inspirált, az Apologia Church szolgálata. Ők az elszámoltathatóságot, a „jófejséget” és a kultúra átformálása iránti rendíthetetlen elkötelezettséget testesítik meg. Bár lehet, hogy bizonyos területeken nem osztjuk ugyanazokat a nézeteket az eszkatológiáról vagy más többedleges teológiai kérdésekről, értékelhetjük elkötelezettségüket a széles közönség számára szóló igényes tartalomgyártás iránt.
Összegyűjtöttem továbbá néhány olyan hűséges, nagyobb hatású protestáns evangéliumi vezetőt, akiket szintén sokan követnek az X-en: Paul Washer (274 ezer követő), John MacArthur (153 ezer követő), Steven Lawson (148 ezer követő), James White (130 ezer követő), Darrell Harrison (105 ezer követő), Owen Strachan (104 ezer követő), Phil Johnson (75,6 ezer követő), Voddie Baucham (74,1 ezer követő), Josh Buice (55,6 ezer követő), Tom Buck (51,7 ezer követő), Justin Peters (47,4 ezer követő) és Scott Aniol (30.6 ezer követő). Nos, rájuk tényleg érdemes figyelni (a fentebb említettek helyett)!
A teológia kategóriában a top influenszerek listáján kívül van még néhány fontos személyiség, akiket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Hatásukat és befolyásukat a teológia vagy az evangelikalizmus címszó alatt nem lehet alábecsülni, így érdemes őket is megemlíteni. Bár sokan nem tartanák a volt amerikai focista Tim Tebow-t „teológusnak”, követőszáma, vagyis 4,4 millió emberre gyakorolt hatása lenyűgöző! Szintén ebbe a kategóriába tartozik John Piper (1 millió követő), Albert Mohler (203 ezer követő), Kevin DeYoung (159 ezer követő) és Douglas Wilson (55 ezer követő).
Ha politikáról és bibliai világnézetről van szó, érdemes odafigyelni a következő személyekre is: Jason Whitlock (759 ezer követő), Allie Beth Stuckey (434 ezer követő), Steve Deace (232 ezer követő) és Delano Squires (112 ezer követő). Mind a négyen a The Blaze Media-hoz tartoznak, akik a Fearless with Jason Whitlock című műsort jegyzik. Ebben a kategóriában fontos megemlíteni még Thom Rainer-t (212 ezer követő), John Cooper-t (207 ezer követő), továbbá Megan Basham-t (89 ezer követő), John Amanchukwu-t (87 ezer követő), Samuel Sey-t (85 ezer követő), Michael O’Fallon-t (37 ezer követő), és Jon Root-ot (23 ezer követő). Néhány további név, akiket nem lehet figyelmen kívül hagyni ebben a kategóriában a nagy hangsúllyal való részesedésük miatt: a már korábban említett Franklin Graham (2,9 millió követő) vagy a konzervatív jogász, Jenna Ellis (1 millió követő).
Összegző gondolatok
Hogy megvilágítsuk, hogyan állt össze a fenti, figyelemre és követésre is javasolt top influenszerek listája; nos gondos kiválasztással. Lehetséges, hogy a kedvenc személye(i)d nem szerepel(nek) a listán, vagy van ott valaki, akivel nem értesz egyet; ez teljesen rendben van. Bár a közösségi média értékes platformként szolgál az információgyűjtéshez, a hírekhez és az ötletek megosztásához, fontos felismerni, hogy az X (vagy bármelyik másik közösségi oldal) nem foglalja magában az élet teljességét. A közösségi média életünk szerves részévé vált és drámai hatással van arra, hogyan kapunk információkat és hogyan lépünk kapcsolatba másokkal. Éppen ezért a hívőknek érdemes figyelniük arra, hogy kiknek engedik meg a befolyásolást, illetve arra, hogyan hatnak másokra a virtuális térben (is).
Tehát a keresztényeknek alaposan kell mérlegelniük, amikor kiválasztják, hogy ki(ke)t követnek a véleményvezérek közül.
A keresztény vezetőknek pedig fel kell ismerniük a platformjukkal járó felelősséget. Fontos arra törekedniük, hogy a hangjukat úgy hallassák, hogy az tükrözze a bibliai értékeiket, meggyőződéseiket, miközben nyitottak és tisztelettudók maradnak másokkal szemben.
Lényeges, hogy minden influenszer, függetlenül a hitétől vagy szakterületétől, ne feledje, hogy milyen hatalommal és hatással rendelkezik a(z online) közönségére nézve. Itt is – és főleg az interneten – érvényes az első századi kommunikációs szakember, coach és mentor, Pál apostol útmutatása: „Egyébként pedig, testvéreim, ami igaz, ami tisztességes, ami igazságos, ami tiszta, ami szeretetre méltó, ami jó hírű, ha valami nemes és dicséretes, azt vegyétek figyelembe!” (Filippi 4,8).
Nyitókép: Shutterstock